wtorek, 26 stycznia 2010

Sagrada Familia

Mam juz kilka kartek z Hiszpanii, ale taki widok dostałam dziś po raz pierwszy!
Co roku katedrę Sagrada Familia w Barcelonie odwiedzają  miliony osób, by zobaczyc miejsce określane jako "szalony sen", najwybitniejsze dzieło Antonia Gaudiego.
Gaudi  rozpoczął prace w 1884 r., postawił jednak warunek: nikt nie będzie mu narzucał pomysłów. Sagrada Familia ma być zbudowana według jego projektu. Architekt, który z czasem zdobył światową sławę, poświęcił swemu największemu dziełu 40 lat życia. Krytycy uznali projekt za szalony i superawangardowy. Gaudi  tworzył eklektyczne budowle niedające się przypisać do żadnego stylu. Dominuje w nich bogata i barwna secesyjna ornamentyka, ale w każdej odnaleźć można elementy barokowe, klasycystyczne, a nawet gotyckie. Właśnie w projekcie katedry Sagrada Familia artysta puścił wodze fantazji, irytując przy tym nie rozumiejących jego sztuki współczesnych. Gaudi pracował nad budową kościoła aż do swojej śmierci, po jego śmierci nikt nie był w stanie poprowadzić budowy, co jest przyczyną jej niedokończenia.



2 komentarze:

Klaudyna Maciąg pisze...

Byłam! Widziałam! Kocham!
Ach... :)

Petitek79 pisze...

Nie byłem! Nie wiedziałem! Ale podoba mi się!